lite matprat.

Jag är helt slut efter andra dagen i Paris och precis som igår natt
lär jag sova som en sten. Ikväll har min värdfamilj haft grillfest
med en del gäster så jag har fått lyssna på massor av franska
(många av dom kunde ingen eller väldigt lite engelska) och jag
har ätit min första fyrrättersmeny:
Förrätt: Melon
Varmrätt: Grillat kött (som jag inte åt då jag är vegetarian), sallad, bröd
Ost: Två olika sorter
Efterrätt: Fruktsallad och nån form av väldigt tunna mandelskorpor

I Frankrike äter man oftast trerätters både till lunch och middag
och ibland även fyrrätters som vi åt idag. Man äter dock inte
speciellt mycket till frukost. Det kanske är därför den kallas le petite
dejeuner (petite betyder liten) så det är tur för mig att vi tar igen det
på lunchen då jag annars är ganska stor i maten på morgonen. Hemma
äter jag oftast både smörgås, kaffe, juice och flingor medan jag idag
bara drack lite kaffe och åt en liten smörgås. Men man vänjer sig nog
efter ett tag med det ocskå!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0