en tisdagsfundering.

Jag har funderat lite...

Idag är det vårdagjämning och det betyder att det är vår, eller?
Var tvungen att reda ut detta och frågade därför en av mina käraste
vänner: google.com. Första resultatet i listan var föga förvånande
en wikipediasida. Den berättade det här: 

"Vårdagjämningen inträffar när solskivans centrum passerar gränsen
mellan södra och norra himmelshalvan, det vill säga passerar
himmelsekvatorn. Punkten på himmelsekvatorn där passagen sker
kallas vårdagjämningspunkten."

Gjorde mig inte ett dugg klokare men uppenbarligen sker detta samma
dag varje år, den 20 april, och från och med den dagen så är det tydligen
vår. När är det sommardagjämning undrar jag då? Hur ska folk veta
när vi går över från vår till sommar? Detta tål att tänkas på.

Over and out från hjärnkontoret.


Jag, en solig och varm dag i februari. Enligt vårdagjämningen var detta
alltså en vinterdag fast det kändes som vår?



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0