svar.

Samlade ihop lite frågor som jag fått och svarat på men inte publicerat. Hoppas
det gör er som funderar på au pairlivet i alla fall lite klokare.

Vad har du för utbildning i franska? Har du läst mer än på gymnasiet?
Jag har läst tre år franska på högstadiet men ingen franska alls på gymnasiet.

Hur gör man för att läsa franska i frankrike? Är det med andra svenskar? Vad kostar det?
I Paris finns det många olika ställen att läsa franska på vilka man oftast anmäler sig till när man
kommer hit. Det är bara att söka på internet eller fråga någon i en utav alla facebookgrupper
som finns för au pairer i Paris. Även i andra delar av Frankrike tror jag att det är lätt att hitta
språkkurser då det är många som vill läsa språk. Jag fick också förslag från min organisation på
olika skolor att gå på och blev även rekommenderad den skola jag läser på nu av den förra au pairen
i min familj.

Man läser med människor (oftast au pairer om man väljer ett “au pair – program” från hela världen och
undervisningen är oftast endast på franska vilket är det bästa om man vill lära sig språket. I min klass
pratar vi bara franska hela tiden och blir tillrättavisade om vi pratar nåt annat. Kan låta svårt och tufft
men man kommer in i det snabbt och vill man lära sig ett språk så måste man faktiskt använda det och
det här är ett självklart sätt att göra det på.

Avgiften för kurserna varierar. Min kurs kostar knappt 1400 euro för två terminer. Har även hört skolor som kostar runt 800 euro för två terminer men man får räkna med att betala lite grann för sin skola. Vissa får skolan
betald av sin värdfamilj men det är något man får göra upp innan och inget man ska räkna med.

Räknas franskautbildningen som en högskoleutbildning när man kommer hem till Sverige igen?
Nej, det flesta franskakurserna räknas inte som en högskoleutbildning i Sverige. Det kan vara skillnad om
man läser franska på ett universitet här men det är ganska ovanligt och jag vet inte riktigt hur en sån utbildning
räknas. Men det är ändå en ovärderlig kunskap och merit för jobb och studier i framtiden.

Hur funkade det i början? Krävde min värdfamilj att jag skulle prata flytande franska när jag kom?
Det är alltid tufft att komma till ett nytt land och jag kämpar fortfarande med språket och livet här. Men man får
ta en dag i taget och se att det kan bara bli bättre. Jag har en jättefin familj som jag trivs bra i men det är en
stor omställning att åka till ett nytt land och bo och arbeta i en ny familj med nytt språk, ny kultur och så vidare så
det får man räkna med.

Tror att det är väldigt ovanligt att familjen kräver att man ska kunna prata flytande franska när man kommer. En del av au pair – livet handlar ju om att man ska lära sig ett nytt språk och då är det ju ingen idé att kunna det perfekt innan man kommer. Däremot skiljer det sig från familj till familj hur mycket franska de vill att man ska kunna prata. En del tycker att det är okej att man inte kan nån franska alls och en del vill ha en au pair med lite mer kunskaper i språket. Det skiljer sig också vad för språk man pratar hemma. Det finns familjer som vill att au pairen ska prata sitt eget hemspråk med barnen, kanske om en av föräldrarna har samma nationalitet som au pairen, och en del familjer vill att man ska prata franska. I min familj pratar jag engelska med barnen för att deras engelska ska utvecklas (även fast min familj är helfransk) och sedan pratar vi franska när föräldrarna är hemma för att jag ska utveckla min franska.

Vilka åldrar på barnen tycker du är lämpligt?
Det beror ju helt på vad man tycker är roligt! Vill man leka mycket med sina barn så ska man väl försöka hitta en familj med mellanstora barn som inte är för små och heller inte för stora. Jag har en två-åring, en elva-åring och en fjorton-åring så jag får både göra småbarnssaker men också lite mer ungdomssaker med det större, som att hjälpa med läxor, skjutsa till aktiviteter och så vidare.

Hur funkar det att komma efter en annan au pair? Blir man jämförd med henne/honom?
Har inte varit några problem alls för mig. Tvärtom. Kommer man till en familj som har haft au pairer förut så vet de mer vad de ska förvänta sig och man får också chansen att prata med förra au pairen, ställa frågor och få en “au pair-bild” av familjen.

Får du stor respekt av barnen, som en extraföräldrer, eller ser de dig mest som en jobbig barnvakt?
Det är viktigt att barnen respekterar en men man är mer en extrasyster än en extraföräldrer. Det är inte mitt jobb att uppfostra barnen utan jag ska följa de regler som föräldrarna har satt upp. Man är inte heller bara en barnvakt. Man är ju någon som bor där och som är en del av deras liv hela tiden och det är något barnen också måste respektera. Det är klart att barn är bara barn och kan bete sig illa ibland men då får man ta upp det med dem och sker de upprepade gånger också med föräldrarna. Du ska aldrig behöva känna dig orolig, rädd eller ledsen inför ditt jobb!

Backar föräldrarna upp dig i konflikter med barnen?
Har inte haft några riktiga konflikter men det tror jag att mina föräldrar skulle göra ja. De pratar alltid om hur viktigt det är att barnen lyssnar på mig och respekterar mig.

Vad får du för lön och vad ska du betala för den?
Jag får 360 euro i månaden. Det enda jag måste betala är mina språkkurser och ifall jag vill åka till Paris nån gång under vardagarna (jag har ett kort som gör att jag åker gratis på helgerna som min familj har köpt åt mig). Mat, boende, internet och telefon betalar min familj för.
Hur har det varit att åka genom en organisation (STS)?
STS har varit jättebra att åka med. Det har gett mig en trygghet och de har kunnat svara på frågor jag haft. Jag har även fått kontakt med andra au pairer genom dem. Att åka privat är dock inget dåligt alternativ, de flesta åker privat och det funkar oftast väldigt bra. Att träffa andra au pairer är aldrig ett problem, det gäller bara att vara noga med att skriva kontrakt och se till att man får en familj som passar en. Sånt som man slipper om man åker genom en organisation då de matchar en med familjer som man får tacka ja eller nej till (man behöver alltså inte leta själv på samma sätt).
Hur mycket barnerfarenhet måste man ha för att åka som au pair?
Jag hade inte jättemycket barnerfarenhet innan jag åkte men åker man med STS så måste man ha minst 200 timmars barnerfarenhet vilket jag ansåg att jag hade. Jag klarar det dock bra här även fast jag inte har lika mycket barnerfarenhet som en del andra au pairer. Tror mest att det handlar om sunt förnuft och att man gillar barn.

Hälsningar från tjejen som faktiskt bor i Paris fast hon knappt kan tro det själv ibland!



Kommentarer
Postat av: Amanda

Tack så mycket, nu känner jag mig mycket klokare!:)

2011-11-14 @ 22:00:19
URL: http://amandalidman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0