fråga från Sofia.

Fick en fråga från Sofia: 

Hejsan! Jag är själv intresserad av att åka till Paris som au pair och jag har några frågor till dig. Verkar som du haft det toppenkul! Jag kan ingen franska idag, hur lång tid tar det att lära sig? Hur är det kort och gott att vara au pair i paris? Något man bör tänka på?;) hihi tack på förhand!

Svar: Hej! Vad kul att du är intresserad av att åka som au pair till Paris. Det är verkligen en häftig upplevelse! Hur lång tid det tar att lära sig franska är ju helt individuellt och beror ju helt på hur mycket du vill det och övar. Det låter ju klychigt men öva, öva, öva och prata, prata, prata är det enda som gäller. Det bästa är ju om du bor hos en familj som du pratar enbart franska, då kommer du lära dig ganska så snabbt för att du tvingas använda språket hela tiden. Jag har varit här i 10 månader nu, kunde inte speciellt mycket franska innan och idag pratar jag, skriver, läser och förstår ganska så bra. Jag gör ju fel här och där men jag kan kommunicera relativt enkelt och det är det som jag tycker är det viktigaste! 

Svårt att beskriva kortfattat hur det är att vara au pair, finns så mycket att säga. Men med några ord så är det både spännande, nytt, givande och roligt att få lära känna ett nytt land och en ny kultur. Men också både jobbigt och ensamt ibland och man ska nog räkna med att ha en del hemlängtan då det är ett ganska tufft uppdrag att komma in och bo hos en familj samtidigt som man jobbar för dem. Men det positiva väger definitivt upp det negativa. Det gäller bara att ha lite skinn på näsan och inte glömma bort att det här är någonting man verkligen vill! 

Hoppas du fick svar på din fråga! Hör gärna av dig igen om du undrar nåt mer. 
Hanna

Kommentarer
Postat av: sofia

Tack för svaret!Jag kan inte franska... Men tror du att det kan funka att åka ner till en fransk familj där enbart föräldrarna talar engelska? Kan man ta hand om barnen som är runt 7-9 år fast vi måste tala engelska i början? Har andra au pairer åkt ner till frankrike utan att kunna ett ord franska innan?... jag vet att du typ svarade på det här innan men...;p / noggig tjej!

Svar: Det kommer att gå finemang. Lite tufft och jobbigt i början säkert med språket men det är så du lär dig allra bäst. Och barnen förstår dig på så mycket mer än bara ord. Du får väl helt enkelt gestikulera i början. ;) Det är många som åker ner till Frankrike utan att kunna franska och de som kan franska kan oftast inte så mycket. Det är ju så med ett språk som man inte använder så mycket förutom i fransktalande länder.

Hoppas du fick svar på din fråga, om än lite sent.
Hanna
Hanna

2012-06-04 @ 12:32:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0